Range Rover Evoque se řadí mezi první sériové vozy s devítistupňovou převodovkou a my jsme měli příležitost zjistit, jak funguje v praxi. Je tady exkluzivní test!

avatar

Lukáš Benzl
Zajímám se o e-commerce, marketing, auta a sport

Range Rover Evoque SD4

Stará láska nerezaví

I když byl Evoque představen již v roce 2010, dokáže jeho design stále upoutat pozornost. Kompaktní SUV s nezaměnitelnou osobností patří k oblíbeným modelům značky Range Rover. Odvážný krok se vyplatil. Vůz vyhrál v roce 2012 titul Auto roku KMN, tedy Klubu motoristických novinářů. Evoque si na silnici prostě nespletete s žádným jiným SUV. Moderní vzhled sklízí vesměs pozitivní hodnocení, emoce vzbuzuje především třídveřové Coupé. Za několik let na trhu se Evoque stal synonymem pro ideální mix stylovosti s praktičností. Několik limitovaných edicí (nyní se chystá také speciální Czech Edition) a postupných modernizací udržují Evoque stále v hledáčku zákazníků, kteří jsou schopní odpustit některé neduhy výměnou za originalitu. Náš test jsme zaměřili především na zkušenosti s nově uvedeným devítistupňovým automatem, nezapomněli jsme však ani na další specifika testovaného vozu, především proklepnutí nejvyššího stupně výbavy Prestige.

Seznamte se s testovaným vozem

Do rukou se nám dostala pětidveřová verze SD4 s automatickou devítistupňovou převodovkou a vznětovým motorem 2,2 litru (190 k). V nejvyšší výbavě Prestige, která je charakteristická například interiérem čalouněným kompletně jemnou kůží a 19“ koly z lehké slitiny, začíná cena zmíněné motorizace na částce 1 460 640 Kč. Vůz měl však i nadstandardní prvky výbavy. Atraktivní metalíza Zanzibar stojí 21 tisíc, paket chladné klima (vyhřívané sklo, volant a přední sedačky) stojí 24 tisíc, paket tech stojí 94 tisíc, parkovací asistent stojí 27 tisíc, prostorový parkovací systém přes 41 tisíc, panoramatické střešní okno 28 tisíc a tak dále a tak dále. Cena testovacího vozu s nejsilnějším dieselem se vyhoupla na 1 800 416 korun, což jenom dokazuje, že Range Rover je prémiová značka umožňující zákazníkům opravdu široké možnosti individualizace. Když chcete, připlatíte si a můžete mít ve voze vše od praktických věcí v podobě sledování dopravy při couvání až po komfortní bezklíčový systém.

Testovaný vůz měl okna od B sloupku zatmavená.
Testovaný vůz měl okna od B sloupku zatmavená.

Maska vozu je velmi robustní a dělá ho opticky větší, než ve skutečnosti je.
Maska vozu je velmi robustní a dělá ho opticky větší, než ve skutečnosti je.

Výbava Prestige přináší také 19“ kola z lehké slitiny.
Výbava Prestige přináší také 19“ kola z lehké slitiny.

Zadní části dominuje výrazný spojler a difuzor.
Zadní části dominuje výrazný spojler a difuzor.

Klame tělem

Ten, kdo ještě neměl možnost seznámit se s modelem Evoque zblízka, bude dost možná překvapen jeho rozměry. Vůz působí na fotkách mnohem větší, než ve skutečnosti je. Mluvíme však pouze o exteriéru, v interiéru je prostoru dostatek. Přístup na přední sedadla je i přes jejich vyšší polohu bezproblémový. Najít ideální pozici za volantem není problém ani pro robustnější řidiče, sedačka je příkladně pohodlná a během testu se nic nezměnilo ani po čtyřech hodinách jízdy. O nastavení se stará elektrická regulace, u řidiče dokonce s pamětí. Zadní sedadla už tak vstřícná z hlediska prostoru nejsou, relativně pohodlné usazení nabízí spíše pro dvě než tři osoby. Zavazadlový prostor neoslní, příjemným prvkem výbavy je elektricky ovladatelné víko kufru.

Přístup na přední sedačky je bezproblémový, luxus je v této cenové relaci samozřejmostí.
Přístup na přední sedačky je bezproblémový, luxus je v této cenové relaci samozřejmostí.

Víko zavazadlového prostoru můžete za příplatek ovládat tlačítkem.
Víko zavazadlového prostoru můžete za příplatek ovládat tlačítkem.

Přehlídka zážitků za volantem

Ohledně zážitků z pracoviště řidiče pouze telegraficky, ať se příliš neopakujeme. Stupeň výbavy Prestige hýčká řidiče luxusem. Ergonomie všech ovládacích prvků je na velmi dobré úrovni, mírná výtka směřuje jen ke zpracování a přílišným rozestupům tlačítek na volantu. Přístrojový štít a veškerá grafika palubního systému je velmi přehledná, zorientovat se je otázkou několika minut. Překvapením je tuhý chod páček blinkrů a stěračů, který ale nelze hodnotit negativně, jde pouze o zvyk. Jako negativum lze však hodnotit zvukový doprovod výdechu klimatizace, který při nižších stupních výkonu nepříjemně hvízdá. Doufejme, že to byl neduh pouze testovaného vozu. Tím však výčet nedostatků končí. Pocit z pobytu na místě řidiče skvěle umocní panoramatické střešní okno a efektní podsvícení v noci. Testovaný vůz dokonce umožňoval výběr barvy podsvícení interiéru. Řízení vozu je velmi jednoduché, malé SUV sděluje řidiči přes volant vše důležité, je pouze nutné zvyknout si na užší výhled vzad způsobený tvarem okna pátých dveří. Na druhou stranu zpětná zrcátka jsou dostatečně velká a co nevidí řidič, vidí asistenční systémy. Například parkování a couvání je díky asistentům vskutku snadné. Pokud důvěřujete elektronice, není co řešit. Sedět za volantem je zkrátka velmi příjemná záležitost. Jak moc k pozitivnímu řidičskému zážitku ale přispívá devítistupňový automat?

Grafika počítače je velmi přehledná, zde zobrazen prostorový parkovací systém.
Grafika počítače je velmi přehledná, zde zobrazen prostorový parkovací systém.

Zpětná zrcátka za příplatek hlídají mrtvý úhel a blížící se vozidla.
Zpětná zrcátka za příplatek hlídají mrtvý úhel a blížící se vozidla.

Není 9 stupňů až moc?

Devítistupňový automat je bezesporu největší zajímavostí celého vozu. Asi vás teď napadne, že vy máte v autě pět stupňů a bohatě to stačí. Není tedy honba za počtem stupňů jen marketingový tahák na zákazníky? Teoreticky by devět stupňů mělo řídící jednotce poskytnout dostatek prostoru k tomu, aby i v omezeném počtu otáček našla vhodný rychlostní stupeň bez ohledu na provozní podmínky. Zkušenosti ale říkají, že dokonce i moderní automaty dokáží být někdy hodně zmatené. Technické podrobnosti převodovky ZF 9HP jsou sice zajímavé, ale běžného řidiče zajímají praktické zkušenosti včetně úspory spotřeby paliva oproti předchozímu šestistupňovému automatu. A jak jsme tedy z pozice řidiče vnímali automatické řazení mezi devíti stupni? Paradoxně za jízdy opravdu nevnímáte, že by automat vybíral z devíti stupňů, chod je velmi plynulý a změny rychlostí neznatelné. Pochvalu si zaslouží reakce na prudší sešlápnutí plynu, kdy automat nezačne zběsile podřazovat, naopak se snaží přečíst, co má řidič za lubem. Běžnému řidiči tak bude stačit pár hodin na to, aby dokázal automat plynem cíleně ovládat a měl výkon k dispozici vždy, kdy ho potřebuje. Devět stupňů nezklame ani v terénu. Naopak sportovní režim a pádla pod volantem pro manuální volbu rychlosti jsou pro hračičky a chvíle, kdy máte chuť se na silnici odvázat.

Otočný ovladač automatu po nastartování vyjede ven.
Otočný ovladač automatu po nastartování efektně vyjede ven.

Automatické řazení mezi 9 stupni je opravdu velmi plynulé.
Automatické řazení mezi 9 stupni je opravdu velmi plynulé.

Kladný dopad na spotřebu

V běžném provozu si budete užívat jemné řazení a v porovnání s předcházejícím šestistupněm také přibližně o 1 litr nižší kombinovanou spotřebu, ta se při našem testu pohybovala kolem 6 litrů na sto kilometrů. Motor točí 1 700 ot./min. na devátý rychlostní stupeň při rychlosti 130 km/h. Na testovací trase z Plzně do Prahy po dálnici D5 při použití tempomatu jsme měli průměrnou spotřebu 7,4 litru. To je velmi dobrá hodnota, za kterou se Evoque rozhodně nemusí stydět.

Verdikt

Range Rover Evoque SD4 s devítistupňovým automatem a vznětovým motorem 2,2 litru (190 k) reprezentuje ideální kombinaci výkonu a jízdního komfortu. Nový automat je úspornější, velmi klidný a nabízí nadmíru plynulou jízdu. Ani po letech neztratil design vozu nic na originalitě a třebaže by někdo mohl mít připomínky k ceně vozu, tak věřte, že Evoque stojí přesně tolik, kolik jsou za něj zákazníci ochotní zaplatit. Styl zkrátka není zdarma, v tomto případě je však doprovázen kvalitním zpracováním a technologickou vyspělostí. Menší nedostatky lze odpustit. Evoque je v kategorii malých SUV velmi zajímavou variantou, kterou není radno přehlížet. Závěrem je už jen nutné podotknotu, že nový devítistupňový automat k tomu výrazně přispívá.

      

Líbí se vám tento příspěvek?

Nepřehlédněte další zajímavé příspěvky

Přidejte komentář

  • Monthy80

    Evoque je nádherné auto a kdybych vybíral pro ženu malé SUV, tak bych asi neváhal. Sobě bych koupil spíš Range Rover Sport :-)

  • Marek.V

    Vlastnim sestikvalt a razeni je taky hodne plynule, jen pri seslapnuti plynu je docela velka prodleva, nez se zacne neco dit. Pokud je ta spotreba pravda, tak je to fakt posun vpred… ja jsem v tom na dalnici tak za 9 az 10 l na sto.