Při každém sportu bychom se měli snažit o co nejvyšší bezpečnost během jeho provádění. A jinak tomu není ani u sportovních aktivit, kde hlavní roli nehraje rychlost, ale spíše pravidelnost, vytrvalost a intenzivní zápřah svalů. Proto, pokud i vy doma posilujete s činkami, měli byste si umět vybrat ty nejlepší možné osy k činkám.

avatar

Redakce eMuži.cz
Držíme při sobě

Typy středových os k činkám

Jak už tomu bývá, i ve fitness světě se výrobci sportovních potřeb snaží vyhovět poptávce tak, aby si každý sportovec přišel na své. A tak v obchodech i e-shopech nenajdete jen jeden typ činkové osy, ale rovnou celou jejich řadu. Vybírat si tak můžete nejen z různých barev a designů činkových nakládacích hřídelí, ale také z mnoha délek, hmotností, průměrů, a tvarů.

Posilovací činky se standardně dělí na jednoruční a obouruční. Sortiment činkových hřídelí je ale o mnoho pestřejší.

Existují nakládací činkové osy s dokonale rovným tvarem. Ty jsou vhodné zejména ke vzpírání s takzvanými olympijskými činkami. Objevíte ale i činkové osy s jednoduchým či vícenásobným prohnutím. Záleží tak pouze na tom, jaké jsou vaše preference. Osy k činkám si ale samozřejmě můžete pořídit i v sadě.

Bezpečnost je vždy na prvním místě

Když přijde řeč na bezpečnost při posilování, jistě už jste slyšeli o bezpečnostní objímce. Jde o malou nenápadnou pružinku, která ovšem dokáže velké věci. Slouží totiž k zajištění posilovacích závaží na středové nakládací ose neboli hřídeli. Díky bezpečnostní objímce se jednoduše nemusíte obávat, že by se závaží na ose mohla samovolně pohnout a způsobit vám nějaké poranění. Proto se na tento důležitý komponent při výběru činkových os zaměřte spíše než na cenu nebo vzhled.

Mnoho sportovců pak má špatnou a bolestivou zkušenost s tím, že činková osa klouže. A to často i v případě, kdy máte nasazené rukavice na posilování. Takové vyklouznutí činky je velmi nepříjemným zážitkem, který může skončit v nemocnici. Proto se v obchodech a na internetu dívejte hlavně po činkových osách, které mají speciální drážkování právě s cílem zabránit tomu, aby vám těžká činka vyklouzla a spadla vám na nohu nebo poškrábala podlahu.

Z čeho by dobrá činková hřídel měla být vyrobena?

Pokud vám můžeme něco doporučit, je to kvalitní provedení činkové osy. A to ať už posilujete s desítkami kilogramů, nebo si dopřáváte pravidelného kardio cvičení s kilogramovou jednoruční činkou. Mělo by se jednat o materiál, který je vysoce odolný a bytelný, ale na druhou stranu by činková osa neměla být sama o sobě těžká. Jako ideální materiál se jeví chromovaná ocel.

Dalším z bezpečnostních opatření, kterými by činka měla disponovat jsou chromované postranní závity s fixačními gumovými prvky. Také ty mají na starost stabilní naložení posilovacích kotoučů na středovou tyč činky a jejich pevné ukotvení na ni.

Zároveň se před koupí osy k čince vždy informujte o její maximální nosnosti. Hřídele často vydrží zátěž okolo 100 kg. Pokud ale plánujete zvedat těžké váhy na obouruční čince, rozhodně se porozhlédněte po modelu s vyšší nosností.

      

Líbí se vám tento příspěvek?

Nepřehlédněte další zajímavé příspěvky

Přidejte komentář