Ačkoliv je fotbal kolektivní sport a na výsledku se podílí celý tým, je potřeba trénovat i individuálně, protože jsou to právě často jedinci a jejich kvality, které určují kvalitu týmu. Je tak klíčové pracovat s jednotlivci a tréninky přizpůsobovat jejich možnostem a schopnostem. Jedině tak vybudujete kvalitní tým, který bude vyhrávat.

avatar

Vilém Bartošák
Rodina a přátelství, za to stojí bojovat

Hromadné tréninky nestačí

Trénink je klíčovým krokem k úspěchu. Existuje celá řada tréninkových metod a přístupů, základní rozdělení je na hromadné a individuální trénování. Obě tyto části by pak měly tvořit vyvážený celek, který povede k úspěchu celého týmu.

Pokud se trénuje pouze formou hromadných tréninků hrozí, že někteří hráči budou přetrénovaní a druzí zase podtrénovaní. Častou chybou trenérů je, že do hromadných tréninků zařazují prvky jako balanční nebo koordinační cvičení, což jsou cviky zcela závislé na individuálních silových schopnostech a dovednostech a nelze je trénovat hromadně.

Proč trénovat individuálně?

Fotbalový individuální trénink je určený pro každého, kdo si chce zlepšit formu a chce dosáhnout kvalitativně rychlého růstu. Investice se mladým fotbalistům do individuálního přístupu jistě vyplatí. Precizně si osvojí fotbalové základy, na kterých budou moci stavět a stát se kvalitním hráčem.

Individuálním tréninkem lze poměrně za krátkou dobu získat výrazné zlepšení, a to nejen v kondiční oblasti, ale také a to zejména v technicko-taktické rovině. Individuální tréninky nabízejí prostor pro:

  • více prostoru na práci s detailem
  • vyšší četnost opakování jednotlivých cviků
  • okamžitá oprava chybného provedení
  • zabránění vytvoření špatných návyků

3 základní prvky každého individuálního tréninku

  1. Intermitence – neboli střídání tempa, každý kdo fotbal hrál, ví, že je to pro tuto hru typické, fotbal není souvislý pohyb a je tak potřeba zařazovat střídání tempa do aerobních i anaerobních tréninků. Klíčové je tak střádání rychlých pohybů s pomalejšími, změny směru nebo obraty.
  2. Práce s míčem – individuální tréninky by měly být na práci s míčem založené. Většina cvičení se zaměřuje na rozvoj obecných schopností a využívá specifické tréninkové prostředky. Fotbalové míče jsou tak základním vybavením tréninku.
  3. Změřeno na techniku – individuální tréninky mají dostatek prostoru na to se zaměřit na techniku od samotných základů, jejich osvojení až po složité a náročné prvky.

Trénink po zranění či nemoci

Bezesporu je nutnost zařadit individuální plán hráči, který je zranění nebo dlouhodobé nemoci. Takový hráč je v naprosto jiné fyzické kondici a pokud se jednalo o vážnější zranění i kondici psychické. Tomu všemu je potřeba věnovat potřebnou pozornost a trénink tomu přizpůsobit.

Výhodou individuálního tréninku jsou cviky “šité” přímo na míru hráči. Berou v potaz hráčovo zranění, kondici i psychickému stavu. Při pravidelných a správně nastavených individuálních trénincích se hráči velmi často vrací ke svému týmu a mohou trénovat jako před zraněním nebo nemocí.

Důležité je zázemí

Spousta českých profesionálních týmů, nemluvě o amatérských a rekreačních, nemají prostředky na to si zorganizovat a zajistit individuální tréninky. Ty totiž vyžadují školené trenéry, fyzioterapeuty, psychology, potřebné vybavení i placení dalších prostor na trénování. Kvalitnímu týmu, který chce vyhrávat tak nestačí tak mít pouze fotbalové dresy, míč a hřiště.

Líbí se vám tento příspěvek?

Tagy

Tagy: ,

Nepřehlédněte další zajímavé příspěvky

Přidejte komentář